9 december 2011

Amazon River in Tahiti

Het 1.100 TEU schip Amazon River onderhoudt sinds kort een lijndienst voor Maersk Line tussen Nieuw Zeeland (Auckland) en Tahiti (Papeete).
Bij eerste aankomst in de haven van Papeete
kreeg kapitein Thierry Kennis een plakkaat overhandigd van de
havenmeester, ook was er enige lokale media aandacht.

AMAZON RIVER
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9330238, gt: 9940
Eigenaar: Beheermaatschappij ms Amazon River B.V., Rotterdam
Beheer: Universal Marine B.V.
Gebouwd: Qingshan Shipyard Ltd., Wuhan (China) / 312
LxBxH: 147,84 x 23,25 x 11,50 meter
Vermogen: 13233 pk, snelheid: 20,0 knoop
Roepnaam: PHNT, indienst: 14-03-2008

© Universal Marine B.V.

IJmond vandaag

9 december 2011 te IJmuiden voor de Middensluis

VLIELAND
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9313814, gt: 3990
Eigenaar: Vlieland Shipping C.V., Harlingen
Beheer: Kustvaart Harlingen B.V.
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 361
LxBxH: 110,78 x 14,00 x 8,12 meter
Vermogen: 3595 pk, snelheid: 10,0 knoop
Roepnaam: PBFD, indienst: 30-09-2005

© Marcel Coster, IJmuiden




Even later op het Noordzeekanaal t.h.v. Velsen Zuid
onderweg naar de Westhaven






9 december 2011 vertrokken vanaf de Velsen Grote Hout
via de Noordersluis naar zee

ACERGY DISCOVERY
IMO number : 8813910 / Call Sign : 2EBF9
Gross tonnage : 8248 / DWT : 4645
Year of build : 1990 / Flag : Isle of Man

© Marcel Coster, IJmuiden



Florece ex Ingrid na aanvaring vergaan

Florece sank after collision - all saved

The tank m/v "Afrodite" was in collision with the "Florece" which was enroute Plymouth-Ghazaouet with a cargo of clay on Dec 9, 2011,
at 3.30 a.m.

250 miles southwest of Land's End in the Bay of Biscay.
Following the collision, the crew of the cargo ship took to their liferafts, whilst their ship sank. The chemical tanker sustained little damage and was not taking water. All seven crew, who were a mixture of Russian, Polish and Ukranian nationalities, have been rescued by the container vessel "Ocean Titan".

Falmouth Coastguard were alerted to the plight of the crew when the EPIRB was set off as their vessel began to sink. The "Florece" was 240 miles south-south-west of Lands End at the time of the incident and was therefore within the UKs search and rescue region. Falmouth Coastguard used long range information tracking to locate the nearest ship to the position given.

When they spoke to the master of the "Afrodite" he informed them that he had been in collision with the "Florece" and that the crew had abandoned to liferafts. The "Afrodite" had attempted to deploy its fast rescue craft but had been unsuccessful due to the sea swell. During this time the American coastguard had also received a distress signal from the Florece and reported this to Falmouth Coastguard.
Falmouth Coastguard then made a request for assistance to any ships in the area. They also discussed the incident with the Spanish coastguard who began to make preparations for sending a helicopter and fixed wing aircraft.
The "Maersk Kampala" and the "Ocean Titan" which had entered the strait of Dover 24 hours ago, responded, and the latter was able to go the scene to rescue the crew. All seven crew are now safe on board the "Ocean Titan" with no medical assistance required.

» Gelezen: Vesseltracker.com na tip Skyphoto Maassluis


30 september 2010 bij aankomst te IJmuiden

INGRID
bouwjaar 1990, imonummer 8906353
gebouwd bij Scheepswerf Damen Gorinchem B.V., Gorinchem (8255)
16 juli 2011 (GL) verkocht aan Dublin Bulk MV 2 Ltd., Portsmouth
(BERG MARITIME MANAGEMENT LTD), herdoopt als FLORECE, vlag Dominica, roepnaam J7BW3

© Marcel Coster, IJmuiden




Vorige week gezien in IJmuiden de AFRODITE
onderweg naar Amsterdam

© Marcel Coster, IJmuiden

Uitgaand Rijnmond

9 december 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

STELLA ORION
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9265251, gt: 4074
Eigenaar: Boerenzij B.V., Dordrecht
Beheer: Tarbit Tankers Services B.V.
Gebouwd: Rousse Shipyards J.S.C., Rousse / 702
LxBxH: 104,46 x 15,20 x 9,30 meter
Vermogen: 3916 pk, snelheid: 13,0 knoop
Roepnaam: PHGX, indienst: 06-10-2006

© Skyphoto Maassluis




Even eerder de passage van Rozenburg

© Henk Jungerius, Spijkenisse




Verder inkomend de Hanjin Chittagong en uitgaand de Rio Madeira

© Henk Jungerius, Spijkenisse » foto groot? klik op foto

Waterkeringen uit voorzorg dicht om hoogwater

De stormvloedkering bij Termunterzijl (gemeente Delfzijl) is in verband met de storm en hoogwater om 8.15 uur uit voorzorg gesloten. Ook de Hollandsche IJsselkering bij de Algerabrug tussen Capelle en Krimpen aan den IJssel gaat dicht.
Rijkswaterstaat sluit de kering om 13.00 uur.
Zij blijft tot ongeveer 20.00 uur dicht.

Rijkswaterstaat verwachtte bij Termunterzijl om 11.15 uur de hoogste waterstand: ongeveer 3.10 meter. Een woordvoerder ter plekke zei dat de windkracht in de loop van de ochtend gemiddeld wel wat is afgenomen. 'Maar het waait nog hevig tijdens buien.

De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland is gereed gemaakt voor een eventuele sluiting vanmiddag, maar waarschijnlijk hoeft deze niet dicht. Voor zowel de Maeslantkering als de Oosterscheldekering in Zeeland geldt dat ze dicht moet bij een waterstand van 3 meter of meer boven NAP.

Rijkswaterstaat heeft de waterbeheerders gewaarschuwd de dijken en waterkeringen in de gaten te houden, in verband met de storm en het moment van hoogwater.
Bij Vlissingen is het om 13.00 uur hoogwater, bij Hoek van Holland
om 14.00 uur, bij Den Helder 16.30 en bij Harlingen om 20.30 uur.

Beheer vanuit IJmuiden




8 december 2011 te IJmuiden uit de kleine sluis onderweg naar Makkum.
Heeft even met IJmuiden als thuishaven gevaren

WINDCAT 101
IMO number : 9574913 / Call Sign : 2ELU3
Gross tonnage : 208 / DWT : 30
Year of build : 2010 / Flag : United Kingdom
Registered owner : Windcat Workboats B.V., IJmuiden

© Ruud Coster, IJmuiden

Op zoek naar tonnen voor Balder

De Vlaardingse haringlogger Balder is bijna 100 jaar oud en het laatste authentieke en nog zeilende exemplaar.
‘Maar helaas verkeert het schip in slechte staat', zegt Henk van Beek, die met vier anderen de Stichting Zeillogger Balder heeft opgericht om geld in te zamelen voor de restauratie.

De kribben waar de haring werd binnengesleept staan nog aan dek. ‘Daar werd de haring gekaakt en in tonnen gestopt en dan door deze luiken in het ruim geplaatst', zegt Van Beek wijzend naar twee lange rijen luiken in het dek. De geur van het houten dek doet denken aan het leven van toen. Mannen die in weer en wind netten vol haring aan boord sleurden, terwijl de golven over de reling sloegen. Die sliepen in kleine houten bedsteden, met z'n twaalven bij elkaar. Een fornuis met grote pannen die heen en weer sloegen door de deining van het schip tussen hen in.
De Balder ademt hard werk en afzien, maar ook nostalgie. Een schip dat nog stamt uit de tijd dat de schepen van hout waren en de mannen van staal, al heeft de Balder een stalen huid.

30 september 2011 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg, met bestemming de Furiade te Maassluis de Balder VL 92

© Henk Jungerius, Spijkenisse




De Balder ligt voor de kant bij Museum Vlaardingen. Daarvan is het schip ook onderdeel. ‘Maar het museum wordt gerenoveerd en daar zijn ze erg druk mee', zegt Van Beek. ‘Hierdoor kreeg de Balder niet de aandacht die ze nodig heeft. Vandaar dat wij de Stichting Zeillogger Balder hebben opgericht. Dan kunnen zij zich concentreren op het museum en wij op de Balder.'

Voor de restauratie is 1,5 miljoen euro nodig. ‘750.000 euro daarvan hebben wij al garant gesteld gekregen van het Fonds Schiedam Vlaardingen. Dat krijgen wij als we zelf de andere helft bij elkaar weten te krijgen en daar zijn we nu mee bezig. Via sponsoring krijgen we al wat geld binnen, dat gebruiken we voor de kleinere werkzaamheden.
Maar wat we echt nodig hebben zijn subsidiefondsen of instanties die ons aan de andere 750.000 euro kunnen helpen.'

» Gelezen: Schuttevaer

Thuishaven Groningen

5 december 2011 op de Noordzee, windkracht noordwest 7

FLINTEREEMS
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9180865, gt: 4503
Eigenaar: BBS Bulk IV KS, Groningen
Beheer: Flinter Shipping B.V.
Gebouwd: B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 319
LxBxH: 111,75 x 14,95 x 6,30 meter
Vermogen: 4459 pk, snelheid: 14,5 knoop

© Flying Focus luchtfotografie Flying Focus

Voormalige Begonia verkocht

De BEGONIA bouwjaar 1974, imonummer 7325629,
2-1974 opgeleverd door Kristiansand Mekaniske Verksted A/S (220)
als FERNHILL aan Fearnley & Eger, Noorwegen, ro-ro, 1.889 BRT.
2-1974 verkocht aan N.V. Stoomvaart Maatschappij "Oostzee",
Willemstad-N.A., herdoopt BEGONIA, roepsein PJJW.
1982 in beheer bij Bermuda Express Service, Willemstad.
1984 in beheer bij Holland Navigation B.V., Amsterdam.
1985 verkocht aan Abrasco Navigation B.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Holland Navigation B.V.
voor Ned. Scheepshypotheekbank en Nationale Investeringsbank,
herdoopt RORO B.
1986 verkocht aan Explorer Starship Ltd., Bahamas,
in beheer bij Fearnley & Eger,
1986 bij Lloyd Werft Bremerhaven G.m.b.H. te Bremerhaven verbouwd
tot passagiersschip, 226 passagiers, 8.282 BRT,
1986 herdoopt EXPLORER STARSHIP.
1989 verkocht aan Seven Seas Bahamas Ltd., Bahamas,
in beheer bij Norwegian Shipmanagement AS,
herdoopt SONG OF FLOWER.
2-1990 in beheer bij Kosmos Shipmanagement AS, Sandefjord.
9-1990 verkocht aan Seven Seas Nassau Ltd., Bahamas,
in beheer bij Kosmos Shipmanagement AS, Sandefjord.
1992 in beheer bij S & C Marine AS, Sandefjord.
1996 verkocht aan Top Co. Ltd., Noorwegen,
in beheer bij Color Line Marine AS.
1996 verkocht aan Radison Worldwide Inc., Noorwegen,
in beheer bij Color Line Marine AS.
1997 in beheer bij Barber Ship Management AS.
1997 verkocht aan Radisson Seven Seas Cruises Inc., Bahamas,
in beheer bij Shipping Management S.A.M. (V.Ships).
2003 in beheer bij Celtic Pacific U.K. Ltd.
2003 verkocht aan Compagnie des Iles du Diamant, Mata-Utu,
vlag: Wallis & Futuna,
in beheer bij Compagnie des Iles du Ponant,
herdoopt LE DIAMANT.
2004 in beheer bij CMA CGM S.A. The French Line.
2007 verkocht aan Le Diamant SNC, Frankrijk,
in beheer bij CMA CGM S.A. The French Line.
5-1-2009 (e) in beheer bij Cie. Ponant S.A., Marseille
en CMA CGM S.A. The French Line.
11-2011 verkocht voor overdracht medio december.

» Informatie Scheepsfotoruilbeurs


LE DIAMANT gaat naar Quark Expeditions

Het luxe cruiseschip LE DIAMANT van de Franse cruisemaatschappij
Compagnie du Ponant gaat vanaf november 2012 voor
Quark Expeditions varen. Het schip krijgt tevens een andere naam;
OCEAN DIAMOND.

Quark Expedions zet het schip in voor cruises naar Antarctica.
LE DIAMANT wordt daarvoor eerst nog gemoderniseerd en voorzien van de passende veiligheidsmaatregelen voor dergelijke gebieden.

Het luxe schip biedt plaats voor 226 passagiers.
Via een charterconstructie met International Shipping Partners kan Quark Expeditons het schip charteren. De twee andere schepen van Compagnie du Ponant, de luxe jachten LE BOREAL en L. AUSTRAL, blijven in de vloot van de Franse cruisemaatschappij.

» Informatietip: Mare Liberum scheepsfotografie

Thuishaven Delfzijl




8 december 2011 te IJmuiden
voor en na de Middensluis met bestemming zee

BRO GENIUS
Bouwjaar: 2003, imonummer: 9263605, gt: 4107
Eigenaar: Bro Genius B.V., Delfzijl
Beheer: Marin Ship Management B.V.
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 341
LxBxH: 114,66 x 15,30 x 6,75 meter
Vermogen: 3342 pk, snelheid: 13,0 knoop
Roepnaam: PBKM, indienst: 01-07-2003

© Simon Wolf

Scheepsgegevens:

POLARIS
Eigenaar: Loodswezen, Rotterdam
Bouwwerf: Rijkswerf, Amsterdam
Bouwjaar: 1908
Gt:
Nrt:
Draagv.:
Lengte: 41,80 meter
Breedte: 7,30 meter
Holte: 4,55 meter
Vermogen (ipk): 539
Snelheid (kn): 11
Imonummer:
Roepnaam:
Kiel gelegd: 12-07-1907
Tewaterlating:
Proefvaart:
Indienst: 01-08-1908 als Stoomloodsvaartuig No. 6

1940 herdoopt LAZ 22, ZRG 3,
1941 herdoopt HI 15,

1 juli 1946 herdoopt POLARIS

1952 als POLARIS in dienst geweest voor de Zeekadetten Maassluis

Gesloopt in 1962

» Uit collectie: Mare Liberum Scheepsfotografie

Thuishaven Rotterdam

4 december 2011 te IJmuiden bij vertrek naar zee

PRISCILLA
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9411745, gt: 2281
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Priscilla, Rotterdam
(J.H. Beikes)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Casco: Nine Sun (Shanghai) Corp. Ltd., Shanghai, China
Gebouwd: Bijlsma Shipyards B.V., Lemmer / 763
LxBxH: 90,00 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 11,0 knoop
Roepnaam: PBQY, indienst: 03-04-2009

© Ruud Coster, IJmuiden

Scheepvaart advertenties

IJmond gespot

8 december 2011 te IJmuiden uit de Noordersluis onderweg naar Amsterdam

SIRIUS
Bouwjaar: 1977, imonummer: 7700180
Eigenaar: Sirius B.V., IJmuiden
Beheer: Sleepdienst B. Iskes & Zn.
Gebouwd: Schiffswerft und Maschin. Max Sieghold / 178

© Marcel Coster, IJmuiden

Aanleg Maasvlakte 2 op weg naar eindsprint

Deze week worden de eerste stukken spoor op het nieuwe land
van Maasvlakte 2 gelegd.

Over tien maanden moeten de eerste treinen over het 12,3 kilometer
lange spoor rijden. Voor dit zover is, worden allerlei activiteiten afgerond en opgeleverd. In het najaar van 2012 komt alles samen. Als een soort domino-effect moet alles precies op tijd klaar zijn, om de volgende stap mogelijk te maken. Wanneer eind 2012 de nieuwe zeewering gereed is en voorzien van weg en spoor, kan begin 2013 met het doorgraven van de Yangtzehaven de nieuwe haventoegang geopend worden. Dan is de groeiruimte voor diepzee gebonden activiteiten die de Rotterdamse haven nodig heeft op tijd beschikbaar.

Stand van zaken in november 2011

» Uit de collectie Mare Liberum scheepsfotografie




Ruim drie jaar geleden werd gestart met de aanleg van Maasvlakte 2. Inmiddels ligt het meeste zand dat voor de aanleg van de eerste fase nodig is, op zijn plek. Het stadium van grootschalig zand opspuiten uit zee is voorbij. Nu er ruim 200 miljoen m3 zand ligt, heeft de aanleg van de harde zeewering nabij de Maasmond het afgelopen jaar vooral prioriteit gehad van aannemer PUMA (samenwerkingsverband van Boskalis en Van Oord). In 2011 waren alle bouwstromen tegelijk actief en was het spitsuur op Maasvlakte 2. Naast het aanbrengen van zand en steen is de eerste 500 meter diepzeekade opgeleverd en vrij gebaggerd.

De eerste klant (Rotterdam World Gateway) heeft beschikking gekregen over zijn terrein. De nieuwe duinen zijn afgewerkt, er zijn wegen en viaducten aangelegd en er is aan nutsinfrastructuur gewerkt. Daarnaast is gestart met de aanleg van de spoorlijn en het aansluiten van de huidige Maasvlakte op Maasvlakte 2. Het project ligt hiermee op schema; in juli 2012 sluit het gat in de opgespoten zanddam en begin 2013 wordt de doorsteek tussen de Yangtzehaven en de nieuwe havenbekkens gemaakt.

Passage Maassluis

8 december 2011 op de Nieuwe Waterweg

De inkomende FLINTERCARRIER en uitgaande HUMBOLDT REX.

© Henk van der Heijden » foto groot? klik op foto






Even later de passage bij Hoek van Holland

Humboldt Rex
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9179397, brt: 7637
Eigenaar: Ratu Shipping Co. S.A., Manila
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Usuki Shipyard Co. Ltd., Usuki / 1656

© Frans de Lijster




Verder de uitgaande INA THERESA,
SAMSKIP INNOVATOR en MOL CALEDON.




Tot slot de inkomende MAERSK NOLANVILLE,
CRYSTAL DIAMOND en de IEVOLI SHINE.

Gespot

Afgelopen dinsdag vertrok
de 292 meter lange en 92,278 grt metende CAPE GARLAND
vanuit de Kaloothaven in Vlissingen-Oost met als eindbestemming Duinkerken om de resterende lading te lossen.

© Barry van der Meijden

Spectrum wordt verbouwd en herdoopt

De SPECTRUM bouwjaar 1985, imonummer 8322026,
opgeleverd door Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan (353)
aan Shell Tankers B.V., ‟s-Gravenhage.,
1996 in beheer bij Shell International Trading and Shipping Company Ltd.
1998 thuishaven en vlag: Douglas, Isle of Man.
11-2004 verkocht aan Barclay Shipping Ltd., Piraeus, Griekenland,
ingebracht bij Dynamic Management Co., Majuro-Marshall Islands,
in beheer bij Capital Ship Management Corp., Piraeus,
12-11-2004 herdoopt ARCHON. 31-5-2005 (e) vlag: Liberia.
12-2006 verkocht aan PetroProd 1 Ltd., Noorwegen om verbouwd te worden tot opslagtanker.
17-6-2007 herdoopt ARC,
in beheer bij Thome Ship Management Private Ltd., Singapore.
31-12-2007 (e) aanvang verbouwing met geplande inbedrijfstelling in 2009.
17-8-2008 herdoopt PETROPROD 1 FPSO.
12-2009 herdoopt ARC II.
17-2-2010 (e) verkocht aan Jurong Shipyard Pte Ltd., Singapore,
vlag: onbekend,
in beheer bij Thome Ship Management Private Ltd., Singapore
(Teekay Corporation).
10-2010 verkocht aan Teekay Petrojarl Production AS,
in charter bij Petroleo Brasileiro S.A. (Petrobrás) in het
Tiro e Sidon Field bij Santos, Brazilië.
10-2010 contract getekend tussen Teekay Corporation en Petrobrás
voor 9 jaar.
2012 geplande oplevering na verbouwing,
wordt t.z.t. herdoopt PETROJARL CIDADE DE ITAJAI.

De verbouwing moet in het eerste kwartaal van 2012 zijn afgerond en krijgt dan de naam FPSO PETROJARL CIDADE DE ITAJAI.
Gaat werken voor Petrobrás (Petróleo Brasileiro) voor de Braziliaanse kust op een waterdiepte van circa 277 meter.
De capaciteit bedraagt circa 80.000 barrels olie en 70 MMscfd gas per dag, de opslagcapaciteit bedraagt 650.000 barrels.
De productie- en opslagtanker kan zonder dokbeurt 15 jaar op zee blijven.

» Informatie: Scheepsfotoruilbeurs

Schuilen voor de storm

8 december 2011 de Poolse opleidings schoener KAPITAN BORCHARDT
in de haven van Delfzijl, dit in afwachting van weersverbetering.
Was onderweg naar de Middellandse Zee.
Ze werd in 1918 gebouwd bij de werf Pattje te Waterhuizen.

© Bert Romeling, Delfzijl

De scheepvaart te Curaçao

8 december 2011 om 07.00 hrs vertrokken (naar Aruba-Oranjestad)
vanaf Nieuwe werf, na het bunkeren

CFS PALENCIA
LR/IMO Ship No.: 9137856, Call Sign: 6YRJ3, Bouwjaar: 2000
Owner/Manager: Harren & Partner Shipmanagement Bremen, Germany
Builder: Selah Shipyard Istanbul, Turkey
Flag: Jamaica – Montego Bay
Ex names: Palencia (Until 2000 Jan 02)
Zim Kingston (Until 2004 Aug 03)

© Kees Bustraan






Gezien aan de Motet werf

ELIZA PG
LR/IMO Ship No.: 9013438, Call Sign: MXON8, Bouwjaar: 1992
Owner/Operator: Pritchard-Gordon Tankers Ltd – United Kingdom
Builder: Cochrane Shipbuilders – United Kingdom
Flag: United Kingdom – London




Vanmiddag vertrek

TESSA PG
LR/IMO Ship No.: 9268265, Call Sign: MJBU6, Bouwjaar: 2005
Owner/Operator: Pritchard – Gordon Tankers Ltd – United Kingdom
Builder: Sedef Shipyard – Turkey
Flag: United Kingdom (Island of Man) Douglas

© Kees Bustraan » foto groot? klik op foto




Vanmiddag vertrokken vanaf CDM voor proefvaren “Sea Trials”

VERITAS VIKING
LR/IMO Ship No.: 9173599, Call Sign: LMIB, Bouwjaar: 1998
Owner: Eidesvik Survey AS – Norway
Operator: Eidesvik – Norway
Builder: Mjellem & Karisen Verft AS – Norway
Home Port/Flag: Haugesund – Norway




Vanmiddag binnenkomst

OCEANIC I
LR/IMO Ship No.: 7416961, Call Sign: 3FYK5, Bouwjaar: 1975
Flag: Panama RP – Panama




Vanmiddag binnenkomst voor bunkeren

CFS PALAMEDES
LR/IMO Ship No.: 9322841, Call Sign: 6YRJ2, Bouwjaar: 2005
Owner/Operator; Harren & Partner – Germany
Builder: Cassens Werft Emden, Germany
Flag: Jamaica – Montego Bay